Samenvatting van ‘De overname – een heldenreis’

Dit boek behandelt in chronologische volgorde de drie fases die je als kandidaat-koper van een bedrijf doorloopt. In elk van die drie fases ben je met iets totaal anders bezig. Je kunt geen onderdeel overslaan. Per fase is beschreven wat je als kandidaat-koper in die fase moet doen om uiteindelijk te komen tot een overname van een bedrijf.

Fase 1: Drijfveren voor het ondernemerschap

 

  • Zelfonderzoek
  • Criteria bepalen van het bedrijf dat het beste bij je past.
  • Besluiten om ondernemer te worden

Geboren ondernemers beginnen vaak gewoon met ondernemen. Dit zijn de pioniers. Zij houden instinctief al rekening met de aandachtspunten die ik in de eerste fase heb beschreven. Daar hoeven ze geen boek voor te lezen. Vergelijk het met een kunstschilder die gewoon begint met verf op een doek en gaandeweg, als een autodidact, zichzelf verder vormt en ervaringskennis opdoet. Daarentegen zijn er ook geweldige schilders die eerst een opleiding aan een kunstacademie volgen. Twee verschillende wegen, die beiden goede schilders opleveren.

Welke weg ook bij je past, het ondernemerschap is alleen vol te houden en je kunt alleen heel goed worden, als je iets doet dat in diepste wezen bij je past. Helemaal op jouw manier, behoorlijk eigenzinnig, op een bepaalde manier eigenwijs en egocentrisch. Het gaat erom dat er iets moois ontstaat als je energie gaat stromen. Daarom kun je de eerste fase van je bedrijfsovername pas afsluiten, als je heel goed kunt benoemen wát je wilt, hoe je het wilt en wat de criteria zijn waaraan het bedrijf dat bij jou past, voldoet. Alleen met een helder profiel van het bedrijf kun je – in fase twee – dat bedrijf gaan zoeken of het plan maken voor het bedrijf dat je gaat overnemen. Weten wat je wilt en wat bij je past, zorgt ervoor dat je het gaat vinden.

Aan het stuur

Iedereen die denkt het anders te kunnen doen en direct met fase twee wil starten, wordt vanzelf teruggefloten. De overname-kandidaat die met een vaag profiel  – ze noemen dat dan een breed profiel – een bedrijf gaat zoeken, weet niet waar hij naar op zoek is en zal het dus niet vinden.  Deze MBI-kandidaten zijn herkenbaar aan hun jarenlange, vruchtenloze gang langs vriendjes en netwerkrelaties. Als je jezelf in dit beeld herkent, zie dit dan maar als een provocatie. En daag mij uit om je beter op weg te helpen.

Een MBO-kandidaat of opvolger in de familie, die zonder visie op zijn eigen leven als de nieuwe directeur/eigenaar een (familie-)bedrijf binnen rolt, komt terecht in een maalstroom van ‘geleefd worden en meerijden’, in plaats van zelf aan het stuur te zitten. Hij draagt  een zware last van verantwoordelijkheid voor zaken die hij niet zelf heeft veroorzaakt, maar nu noodgedwongen wel moet oplossen of mee in stand moet houden.

Goede voorbereiding

Ben je twintig jaar oud en geboren ondernemer, ga dan gewoon je eigen bedrijf beginnen. Ben je boven de dertig en heb je besloten om ondernemer te gaan worden, bereid je dan goed voor. Bijvoorbeeld door dit boek te lezen. Je wordt in fase 1 dan stap voor stap meegenomen langs de vragen: of je in je eentje ondernemer wilt worden, of samen met anderen en of je een bedrijf geleidelijk wilt overnemen, of ineens. Je bepaalt de criteria waaraan jouw bedrijf moet voldoen. Vervolgens ga je op weg naar je doel: je eigen onderneming.

Fase 2: De eerste contacten met de verkoper

 

  • Voor de MBI-kandidaat: in contact komen met de juiste bedrijven.
  • Voor de MBO-kandidaat en overname-kandidaat in de familie: het voorbereiden op en voeren van de eerste verkennende gesprekken.

In de eerste fase draaide alles om weten wat je wilt en wat je doel is. In de tweede fase, waarin de verkennende contacten plaatsvinden met potentiële verkopers, moet je inhoudelijk en mentaal goed voorbereid zijn. De onderhandeling over de aankoop van een bedrijf  begint al bij het eerste contact met de verkoper. Daar moet je je niet alleen bewust van zijn, daar moet je je ook op voorbereiden.

Als MBI-kandidaat is het noodzakelijk  om een professionele partij in te schakelen die voor jou gaat zoeken en je helpt met de juiste, bij jou passende bedrijven in contact te komen. Alleen wat vissen in je netwerk levert niets op. Voor alle kopers (MBI, MBO, familieovernemers) geldt dat je onderzoek doet naar de best passende adviseur, iemand die jouw belangen goed kan behartigen. Iemand die verstand heeft van aan- en verkopen van bedrijven, van waardebepaling en die de communicatie goed kan begeleiden. In dit deel van het boek krijg je praktische tips voor het kiezen van de beste adviseur voor jouw situatie.

Mentale voorbereiding

In je mentale voorbereiding zie je jezelf als gelijkwaardige gesprekspartner naast de verkoper. Denk daarbij aan rug recht, vriendelijk, maar standvastig zijn en zorg ervoor dat je regelmatig de leiding van het gesprek naar je toe haalt. Je bent geen sollicitant of ondergeschikte. Maar je bent ook geen betweter; je moet niet arrogant zijn. De goede houding is die van een collega-ondernemer die oprecht benieuwd is naar deze onderneming om te bezien of je deze onderneming wilt kopen. Je hebt oprecht respect voor wat er is neergezet.

Respect

De verkopende ondernemer verdient je respect. Als hij voelt dat je hem niet respecteert en niet serieus neemt, dan zal hij jou het bedrijf niet gunnen. En als jij geen respect hebt voor hetgeen in het bedrijf gebeurt, dan past dat bedrijf niet bij jou en jij niet bij dat bedrijf.

Beslissingen nemen

De tweede fase is al een stuk spannender dan de eerste fase. Kon je in de eerste fase nog rustig filosoferen over hoe je leven als ondernemer eruit zou gaan zien, in de tweede fase moet je al de eerste drempels nemen. Je hebt contacten met adviseurs en verkopers. Je moet al je eerste beslissingen nemen en je krijgt je al feedback en tegengas. Het ondernemerschap komt steeds dichterbij…

Fase 3: Onderhandelen tot de aankoop erop volgt

 

  • Over de prijs en voorwaarden van de overname.
  • Voorbereiden op de ‘harde’ factoren, zoals waardebepaling, juridische aspecten, fiscale zaken, due diligence, en financiering.
  • Voorbereiden op de ‘zachte’ aspecten, zoals de emotie in de onderhandelingen, en kundig communiceren.

In de eerste fase gaat het erom te weten wat je wilt en wat je doel is. In de tweede fase draait het vooral om voorbereid zijn, zowel inhoudelijk als mentaal. In de derde fase vinden de onderhandelingen plaats over de aankoop van het bedrijf, de cijfers worden doorgespit, afspraken juridisch vastgelegd. Nu draait alles om jouw aanpak van het proces, of je de juiste mensen om je heen hebt verzameld en om je uithoudingsvermogen.

Als je een MBI wilt doen, is het goed je in dit stadium te realiseren dat je alleen met een honderd procent professionele aanpak van het overnametraject een goede kans van slagen hebt. Op eigen houtje of met amateurs aanmodderen, gaat je geen bedrijf opleveren! Maak niet de fout dat je het bedrijf verliest of teveel betaalt, omdat je niet wilde investeren in professionele adviseurs. Penny wise, pound foolish. 

Blik op oneindig

Stel je erop in dat het lang duurt, dan haak je niet af vanwege het tijdspad. Bereid je erop voor dat het spannend gaat worden. De kans is groot dat dit het spannendste avontuur wordt dat je tot nu toe in je leven hebt meegemaakt, dat je uitgedaagd gaat worden als nooit tevoren en dat je jezelf gaat tegenkomen. Zorg dat je één of enkele mensen om je heen hebt die je op dit persoonlijk vlak ondersteunen met hun feedback en advies. Het is aan jou om daar ook écht naar te luisteren. In dit deel van het boek lees je ook wat je kunt doen om je doel te halen. Om de onderhandelingen tot een goed einde te brengen en de overname te realiseren.

Erop of eronder

Als je fase drie hebt gelezen, weet je hoeveel erbij komt kijken om een bedrijf over te nemen! Het is écht een uitdaging. Je kunt voor jezelf de afweging maken of je er voor gaat (en juist enthousiast wordt omdat je wordt uitgedaagd) of dat je er maar liever niet aan begint. Fase drie is de fase van erop of eronder. Doe je het of doe je het niet? Hier worden de mannen van de jongens onderscheiden:

□ geschikt  
□ ongeschikt

Boek bestellen ->

w60h heldencard151020101 2116 250x351 Samenvatting van De overname   een heldenreis